נעילה של מנוע זרם ישר

הפורום הראשי, אתר הרובוטיקה הישראלי

המנהלים: אסף פוניס, גיא יונה

לא הבנת אותי שחר

הודעהעל ידי רוית אבוטבול » ב' מאי 19, 2003 9:01 pm

במאמר כתוב שאלה טרנזיסטורים FET שנמצאים במצב קטעון או רוויה
במצב נעילה כולם מעבירים זרם זאת אומרת הם במצב רוויה
לכן יש עליהם מתח קדמי

חוץ מזה ההתנגדות של הFET לא אמורה להפריע במצב של סיבוב מנוע קדמי או אחורי ובמצב נעילה יש לנו התנגדות כפולה בטור אבל הזרם עובר גם מימין וגם משמאל ואתה יודע בטח שחר ששני התנגדיות במקביל זה חצי התנגדות
סך הכל שני הנגדיות בטור כפול ואלה במקביל חצי
כל המערך הזה זה התנגדות של FET אחד
עכשיו שים לב המנוע גם תקוע באמצע אז ההתנגדות פחות מ FET אחד

מה שאני אומרת שחר שהזרם במצב נעילה מלמעלה למטה הוא יותר חזק מהזרם

מלמעלה למטה בסיבוב קדימה או אחורה. וגם במצב נעילה אין פליטה של
אנרגיה חשמלית כאנרגיה קינטית

לכן אני לא מבינה למה במצב נעילה כל המעגל לא נשרף
רוית אבוטבול
חבר פורום
חבר פורום
 
הודעות: 33
הצטרף: ש' מרץ 08, 2003 12:26 pm

הודעהעל ידי השחר העולה » ב' מאי 19, 2003 9:24 pm

אני לא מבין מאיפה ההנחה שהמעגל אמור להשרף וכנראה העובדה שהוא לא נשרף אומר שמשהו בהבנה שלך של המעגל שגוי. אז נגיד וכל הזרם דרך FET אחד למרות שזה לא כך כי הוא כן עובר דרך ארבעתם, כי כשעשית את השקלול הקטן שלך שכחת שלמנוע יש התנגדות משלו.

והמעגל ישרף או לא - זה תלוי אם ה MOSFET יכול לעמות בזרם העובר בו. אם הוא יכול לעמוד בזרם - המעגל לא ישרף, אם הוא לא יכול לעמוד בזרם - הוא ישרף.
אני פשוט לא מבין לאן את חותרת...
שחר
www.robotica.co.il/movies/movies.php
האמת המפתיעה היא שלו היינו מאפשרים לחתולים להתקדם לעמדות כוח בפוליטיקה העולמית הרי שתופעות כמו מלחמות וטרור גלובלי היו מצטמצמות לאלתר. לעומת זאת, העצרת הראשית של האו"ם היתה מסריחה.
סמל אישי של המשתמש
השחר העולה
כותב הטור
 
הודעות: 1739
הצטרף: ג' אוקטובר 08, 2002 11:27 pm
מיקום: אוניברסיטת ת

הודעהעל ידי רוית אבוטבול » ב' מאי 19, 2003 9:37 pm

שחר נשמה זה מה שאני לא מבינה
לא שיש לי הנחה שהמעגל צריך להשרף--זה מה שאני לא מבינה למה הוא לא נשרף

השכמת איתי שכל זה יש לו התנגדות של פחות מ FET אחד
אז איך זה שהאנרגיה שאמורה לסובב מנוע לא שורפת מעגל
ההתנגדות של המנוע רק מקטינה את ההתנגדות מפני שהיא לרוחב טוב לא משנה
אם אתה מסכים איתי שההתנגדות פחות מFET אחד אז למה אנרגיה שמסובבת מנוע
לא שורפת את המעגל.

עוד משהו שחר נשמה אם תסתכל בשירטוט תראה שיש לטרנזיסטור 3 רגלים

לכן הוא fet אבל לא MOSFET לא זוכרת כרגע את השם של FET הזה אבל לא
MOSFET שיש לו 4 רגלים
רוית אבוטבול
חבר פורום
חבר פורום
 
הודעות: 33
הצטרף: ש' מרץ 08, 2003 12:26 pm

הודעהעל ידי השחר העולה » ב' מאי 19, 2003 11:13 pm

קצת ידע בסיסי במל"מ -MOSFET הוא טרנזיסטור הפועל על סוג אחד של מטענים - יוניפולרי , וכולל בתוכו קבל MOS , כחלק בסיסי במנגנון בקרה של זרם (בעזרת תחמוצת הסיליקון כמבודד בתוך הקבל) . לכן אם אין מטעני מיעוט (בקירוב כמובן) לא צריך לחכות להיעלמות של מטען מיעוט מצטבר, מה שגורם לתגובה מהירה של הטרנזיסטור ורכיב טוב מאד למיתוג ולבקרה ע"י מתח. כלומר לבקרת מנועים.
MOSFET לכן הוא טרנזיסטור עם 3 רגליים שמשמש לבקרת מנועים. הרגל הרביעית למעשה מקוצרת עם אחת הרגליים.. כמובן יכול להיות שאני טועה. אבל אני לא :wink: . אבל ההגדרה למעלה היא הגדרה נכונה עד כמה שאני יודע.

שחר
www.robotica.co.il/movies/movies.php
האמת המפתיעה היא שלו היינו מאפשרים לחתולים להתקדם לעמדות כוח בפוליטיקה העולמית הרי שתופעות כמו מלחמות וטרור גלובלי היו מצטמצמות לאלתר. לעומת זאת, העצרת הראשית של האו"ם היתה מסריחה.
סמל אישי של המשתמש
השחר העולה
כותב הטור
 
הודעות: 1739
הצטרף: ג' אוקטובר 08, 2002 11:27 pm
מיקום: אוניברסיטת ת

הודעהעל ידי אלי קולברג » ג' מאי 20, 2003 5:04 pm

אם נביט לרגע על המנוע ללא חיבור חשמל. כעת, אם נסובב את ציר המנוע הוא הופך לגנרטור שמפיק מתח בין הדקיו. אם נקצר את ההדקים הרי שבהזנחת התנגדות החוט והתנגדויות פנימיות, הזרם שיעבור יהיה תאורטית אינסופי. במקרה המעשי הזרם שצריך לזרום יהיה גדול מאוד. במיוחד אם המנוע עם תמסורת שכל סיבוב ציר התמסורת גורם לעשרות סיבובים במנוע עצמו. אין כמובן אפשרות לספק זרם בעוצמה גבוהה כל כך וזה גורם לנעילת המנוע. ישנן השפעות של התנגדות והשראות הרוטור וגם של הכא"מ המושרה אך לא אכנס לכך כאן. אגב, במנוע ללא תמסורת ההשפעה תהיה פחותה כאשר סיבובי ציר המנוע הם יחסית איטיים וההתנגדויות קטנות אמנם אך קיימות.
סמל אישי של המשתמש
אלי קולברג
מורה
 
הודעות: 205
הצטרף: ש' אוקטובר 05, 2002 11:36 pm

הודעהעל ידי אלי קולברג » ג' מאי 20, 2003 5:14 pm

מנוע ז"י יבוקר בדרך כלל באמצעות h-bridge. נעילת המנוע יכולה להתבצע על ידי חיבור שני ה fet או הטרנזיסטורים העליונים לשני צידי המנוע וניתוק שני התחתונים, כך שבשני צידי המנוע יהיה אותו פוטנציאל (1) (קצר) מבלי שיזרום זרם לאדמה (וישרוף בכך את המעגל) או לחילופין חיבור שני הרכיבים התחתונים וניתוק העליונים, וגם אז אותו פוטנציאל לשני הדקי המנוע (0). אם מנתקים את כל ארבעת הטרנזיסטורים הרי שהמנוע לא נעול אם כי אספקת המתח מנותקת ממנו. מצב זה נקרא free wheel break. הוא לא יסתובב אם היה במצב עצירה, אולם אם זה מתבצע במהלך נסיעה, זה בודאי לא יגרום לעצירה במקום.
סמל אישי של המשתמש
אלי קולברג
מורה
 
הודעות: 205
הצטרף: ש' אוקטובר 05, 2002 11:36 pm

אלי קולברג שלום מה פרוש המילה לנעול את המנוע

הודעהעל ידי אורח » ג' מאי 20, 2003 8:57 pm

גם כאשר נקצר את ההדקים של המנוע הו עדיין יסתובב במהירות נמוכה על אחת כמה וכמה ואין מצב שהמנוע נעצר לחלוטין או כמו שנאמר ננעל
ואים הוא נעול אז הכא"מ שווה לאפס וכמובן גם הזרם שווה לאפס אז איפה הבלימה
אורח
 

הודעהעל ידי השחר העולה » ג' מאי 20, 2003 10:38 pm

מה איפה הכאמ? קח מנוע DC ואל תחבר אותו לכלום, רק תחבר בין הפלוס למינוס שלו - והוא ננעל. מנוע DC= סליל , תסובב סליל , תקבל כא"מ=תסובב מנוע תקבל כא"מ.
שחר
www.robotica.co.il/movies/movies.php
האמת המפתיעה היא שלו היינו מאפשרים לחתולים להתקדם לעמדות כוח בפוליטיקה העולמית הרי שתופעות כמו מלחמות וטרור גלובלי היו מצטמצמות לאלתר. לעומת זאת, העצרת הראשית של האו"ם היתה מסריחה.
סמל אישי של המשתמש
השחר העולה
כותב הטור
 
הודעות: 1739
הצטרף: ג' אוקטובר 08, 2002 11:27 pm
מיקום: אוניברסיטת ת

תגובה לשחר לאלי ולאורח

הודעהעל ידי רוית אבוטבול » ג' מאי 20, 2003 10:47 pm

שחר נשמה לא הבנתי את ההסבר שלך אבל
בספר שליאלקטרוניקה תקבילית כרך א חלק 2 אורט, שמחה גילעם
עמוד 177 הMOSFET מסומן 4 רגלים לא יודעת יתכן שיש חיבורים שבהם מקצרים
שני רגלים לפי הפרק 7.8 המבנה ועקרון הפעולה של טת"ש בעל שער מבודד(mosfet)
יש לו 4 רגלים.

לאלי כן בהחלט גם אני חושבת שאפשר להתחבר דרך העליון המתח
או דרך התחתון הקרקע, ובכל מקרה זה יהיה כמו קצר,

מה שאני לא מבינה זה מהמאמר שלך לפיו גם העליון מתחבר וגם התחתון
ונניח שיש קצר שגורם לנעילה יש זרם שעובר מימין וזרם שובר משמאל
ושאלתי כבר את שחר האם שני הזרמים האלה לא יכולים לשרוף את המעגל.

עוד משהו אלי אני לא מבינה כתבת במאמר שמשתמשים בטרנסיסטורים MOSFET
ומסומנים שם טרנזיסטורים רגילים(לא mosfet ולא Jfet ).

לאלי ולאורח קצרתי מנוע של לגו ולא הרגשתי שום שינוי בסיבוב ידני
של הציר. אולי לא הצלחתי לשים לב לרגישות אבל המנוע לא היה נעול.
רוית אבוטבול
חבר פורום
חבר פורום
 
הודעות: 33
הצטרף: ש' מרץ 08, 2003 12:26 pm

לשחר על התגובה האחרונה

הודעהעל ידי רוית אבוטבול » ג' מאי 20, 2003 10:51 pm

זה בדיוק מה שהאורח אמר שהמנוע לא ננעל אלה מיצר כא"מ
יכול להיות שיותר קשה לסובב אותו אבל הוא לא ננעל.

אני כשעשתי את הניסוי ידנית לא הרגשתי שינוי.
רוית אבוטבול
חבר פורום
חבר פורום
 
הודעות: 33
הצטרף: ש' מרץ 08, 2003 12:26 pm

הודעהעל ידי אלי קולברג » ג' מאי 20, 2003 11:30 pm

יש להבדיל בין מצב עבודה שבו המנוע מחובר בין מקור ההספק לאדמה דרך אחד מהאלכסונים לבין מצב נעילה. הם לא יכולים לקרות בו זמנית. רוית, אם תקחי מנוע ז"י להספק גבוה יחסית עם תמסורת, תקצרי את הדקיו (מבלי שיהיה מחובר למתח) ותנסי לסובב את הציר, תרגישי קושי רב וקרוב לודאי שלא תוכלי לסובבו.זה מצב של עומס מקסימלי. במנועים להספקים נמוכים או בלי תמסורת זה יורגש פחות מהסיבות שתארתי קודם לכן.
סמל אישי של המשתמש
אלי קולברג
מורה
 
הודעות: 205
הצטרף: ש' אוקטובר 05, 2002 11:36 pm

הודעהעל ידי השחר העולה » ג' מאי 20, 2003 11:53 pm

2 מהרגלים של ה MOSFET מקוצרות לאדמה, לכן זה כאילו חברת בינהן ואז קצרת בינהן.
ו hbridge אפשר לעשות מכל מיני סוגי טרנזיסטורים......
שחר
www.robotica.co.il/movies/movies.php
האמת המפתיעה היא שלו היינו מאפשרים לחתולים להתקדם לעמדות כוח בפוליטיקה העולמית הרי שתופעות כמו מלחמות וטרור גלובלי היו מצטמצמות לאלתר. לעומת זאת, העצרת הראשית של האו"ם היתה מסריחה.
סמל אישי של המשתמש
השחר העולה
כותב הטור
 
הודעות: 1739
הצטרף: ג' אוקטובר 08, 2002 11:27 pm
מיקום: אוניברסיטת ת

לרוית לאלי לשחר

הודעהעל ידי GUEST » ד' מאי 21, 2003 2:13 pm

לרוית
אם תקראי שוב את המאמר של אלי וגיא תראי שאפשר לעשות hbridge
1ממסרים, 2.טרנזיסטורים(כמו באיור) 3.MOSFET
4. מעגל משולב

לדעתי אפשר לעשות גם מהJFET.

לאלי
קראתי את המאמר ואני סבור שיש בו כמה טעויות דפוס
S1 S3 כתבת שהם NPN ומשורטט PNP
S4 S2 כתבת שהם PNP ומשורטט NPN

כתבת שאפשר לישם את המעגל באמצעות טרנזיסטורים והכוונה רגילים כמו באיור
וההסבר לאחר מכן הוא על FET (צמוד לאיור). והסברת שתחומי העבודה של הטרנזיסטורים במעגל זה הם תחומי הרוויה והקטעון.

אלי המאמר מעולה אבל הטעויות דפוס האלה אצל מי שלא מתמצא יכולות לגרום
לאי הבנה.
GUEST
 

הודעהעל ידי אלי קולברג » ד' מאי 21, 2003 7:05 pm

לאורח, תודה על הערותיך/הארותיך. טעויות הדפוס יתוקנו כשירד מעט העומס עלינו...
סמל אישי של המשתמש
אלי קולברג
מורה
 
הודעות: 205
הצטרף: ש' אוקטובר 05, 2002 11:36 pm

אלי קלברג יש לך טעות מצטער מאוד

הודעהעל ידי אורח » ד' מאי 21, 2003 10:40 pm

כאשר מנוע (גנרטור) מחובר לנגד בלימה הזרם הוא I=E/(Ra+Rb
מומנט הבלימה הוא Mab=C*Q*I
כאשר Q הוא השטף
C קבוע
Mab מומנט בלימה
איזה מומנט בלימה מקבלים כאשר הזרם שואף לאפס(אתם מדברים על מנוע עצור )
גם אם נסובב את הרוטור ידני "בכל הכח" אתה מיצר כא"מ שולי

לגבי ההסבר של המנוע עם התמסורת
בדר"כ מחברים תמסורת כדי להוריד מהירות ולהגדיל מומנט הכשמסובבים את הציר של התמסורת אתה מתגבר על המומנט של התמסורת ולא של המנוע המקוצר לפעמים זה בלתי אפשרי לסובב את המנוע דרך התמםורת
לדוגמה: תמסורת חילזון לעולם לא תצליח לסובב את המנוע דרך התמסורת מה שמביא למסקנה שאים תמסורת כזו אין שןם אפשרות לבצע בלימה בעזרת נגדים
אורח
 

הקודםהבא

חזור אל פורום הרובוטיקה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 26 אורחים