תחרות רובוקאפ ג'וניור 2003 כללי התחרות

 

 

כללי התחרות נלקחו מאתר התחרות המפרט את תנאי התחרות בשפה האנגלית. באתר יש פירוט נרחב של הכללים שחלקם העיקרי מתורגם כאן. כתובת האתר היא:

http://satchmo.cs.columbia.edu/rcj/rcj2003. במידה שקיימת סתירה, הכללים המופיעים באתר הנ"ל הם הכללים הקובעים. בטקסט נקוטה לשון זכר למען הנוחיות בלבד. כל האמור בטקסט תופס במידה שווה לגבי בנים ובנות כאחד. כשיפורסמו הכללים לתחרות רובוקאפ 2004 נפרסמם כאן.

 

 

כללי תחרות הצלה (Rescue) של תחרות רובוקאפ ג'וניור 2003

 

תחרות הצלה של RoboCupJunior מעוצבת בעקבות תחרות הצלה בליגה של האוניברסיטאות ב- RoboCup ותחרות הצלה של AAAI, שמתוכננת בידי NIST (ניתן לראות ב: http://www.isd.mel.nist.gov/projects/USAR/). ב RoboCupJunior, זה מתורגם לזירה מודולרית בקנה מידה מוקטן, משהו כמו זה:

 

 

 

 

1.                   זירה

 

1.1              תיאור:

הזירה היא מודולרית. כל מודול יכול להיחשב כ"חדר" בבניין. ניתן למקם את המודולים בסמוך אחד לשני (באותו גובה - אופקית) או שניתן לחברם אנכית. מודולים באותו גובה מחוברים באמצעות מסדרון אופק. מודולים בגבהים שונים מחוברים באמצעות מסדרונות או מעברים משופעים.

תוכניות הבניה מופיעים כאן:

 

תוכניות הבניה למודול בודד:

 

1.1.1          בנה את המסגרת מעץ חזק כמו 2x4s, 2x3s או 2x2s. חתוך שתי חתיכות באורך 48 אינץ' ושתי חתיכות באורך 33 אינץ'. חבר אותם ביחד ליצירת מסגרת, כמו שמופיע בעמוד הבא.

1.1.2          הנח חתיכת עץ לבוד שמידותיו 48 אינץ' x 36 אינץ' (עובי של "1/4 (אינץ') יספיק), על גבי המסגרת והדק למסגרת.

1.1.3          חתוך ארבע חתיכות באורך 24 אינץ' של ה 2x4s (או 2x3 או 2x2), שישמשו כתומכים אנכיים (כמו רגליים).

1.1.4          חבר את התומכים האנכיים לחלק החיצוני של המסגרת בכל פינה, כך שכל חתיכה אנכית תבלוט 11 אינץ' מעל רצפת המודול. מומלץ לקדוח חורים דרך התומך האנכי ולחבר אותם למסגרת תוך שימוש בברגים, כך שיהיה קל לפרק את המודול בכדי להעבירו למקום אחר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.5          חתוך ארבע קירות מקרטון או מספוג מוקצף, שנים בכל צד כמו שמופיע בעמוד הבא.

1.1.6          חתוך פתח בקיר אחד בלבד מכל צד, כמו שמופיע בעמוד הבא.

 

 

           

 

 

 

 

1.1.7          חבר את הקירות לתומכים האנכיים, כמו שמופיע בעמוד הבא. שים לב שביכולתך לסובב את החתיכות עם הפתח בך שיהיו באחד משני צדדים. (כלומר הפתח יכול להיות מימין או משמאל). זה מודגם באיור שבעמוד הבא, כאשר ברמה התחתונה הפתח הוא מימין אולם ברמה העליונה הפתח נמצא בצד שמאל.

1.1.8          צבע את הרצפה של המודול בצבע בלבן או כסה אותה בחומר בצבע לבן (או בהיר) כמו לינוליאום או עם שטיח בעל מעט שערות.

 

 

 

 

 

1.1.9          תוך שימוש בסרט שחור דביק (איזוליר בנד שחור), עשה את מסלול הקו לעקיבה לאורך רצפת החדר. התחל את המסלול באמצע אחד הפתחים וסיים אותו באמצע הפתח השני.

1.1.10      הכן "קורבנות" מבריסטול ירוק או איזוליר בנד ירוק או מרדיד אלומיניום והדבק אותם לרוחב הפס השחור. (ראה תמונה בע' הבא).

 

 

 

 

תוכל להכין מספר מודולים ולחברם באמצעות מסדרונות או מישורים משופעים. רוחב המסדרונות והמישורים המשופעים הוא "12. שים לב שהשיפועים מתחילים ומסתיימים במשטח של 12 אינץ' מרובע, באותו מישור של החדר שהרובוט יוצא/נכנס אליו. זוית השיפוע של המישור המשופע לא תעלה על 22 מעלות. בדוגמא הבאה הרובוט נוסע על השיפוע מרחק אופקי של 60 אינץ' ומרחק אנכי של 24 אינץ'. אורך של המרחק שעבר הרובוט על השיפוע הוא בערך 64.62 אינץ'.

 

 

 

(שלא כמו בדוגמא שלמעלה, המשך את הקירות לאורך השיפוע כך שהרובוט לא יפול!!)

 

1.2                    גודל:

גודלו של כל מודול הוא 48 אינץ' על 36 אינץ' (בערך 122 ס"מ על 91 ס"מ) כאשר הקירות הם בגובה של 11 אינץ' (בערך 28 ס"מ).

 

1.3                    פתחים:

לכל חדר יהיו שני פתחים במקומות סטנדרטיים (ראה תכניות הבניה בסעיף 1.1). רובוטים יכנסו דרך פתח אחד ויצאו דרך האחר.

 

1.4                    רצפה:

הרצפה של כל חדר תהיה בצבע בהיר (לבן או קרוב ללבן). הרצפה יכולה להיות חלקה או עם מעט מרקם (כמו לינולאום או שטיח עם מעט מאוד שערות). המגרש צריך להיות ממוקם כך שהרצפות הן שטוחות ואופקיות.

 

1.5                    פס:

על הרצפה, יהיה פס שחור שאחריו יעקבו הרובוטים. הפס השחור יעשה מסרט (בידוד) חשמלי סטנדרטי (איזוליר בנד) שרחבו בערך 1 ס"מ. הפס השחור יוצר נתיב של מבוך על הרצפה. הוא יכול לכלול פניות של 90 מעלות, פניות בזויות אחרות או פיתולים. הפס לעולם לא יחצה את עצמו. הפס לעולם לא יהיה קרוב יותר מאשר 4 אינץ' (בערך 10 ס"מ) לקיר או לפס אחר.

 

1.6                    חיבוריות:

הפס השחור יכנס ויצא מכל חדר דרך הפתחים הסטנדרטיים. הפס ימשיך במסדרונות ובשיפועים כך שיצור מסלול אחד דרך כל המודולים בזירה.

 

1.7                    חורבות:

ניתן למקם "חורבות" ו"הריסות" בכל החדר, אולם הם לא יפריעו למהלך הפס השחור.

 

1.8                    קורבנות:

"קורבנות" ימוקמו במיקומים אקראיים לאורך כל המסלול. יכולים להיות שני סוגים של קורבנות:

 

1.       קורבנות שנבנו מסרט חשמלי ירוק (או בריסטול ירוק) או

2.       קורבנות שנבנו מרדיד אלומיניום.

 

הקורבנות יודבקו בצורה שטוחה לרוחב הפס השחור.

 

1.9                    קישוט:

הקבוצות יקבלו חדר אחד משלהם שבו יאפשרו להם לקשט את קירות החדר. יתכן ויאפשרו לקבוצות גם:

 

1.       להניח את הפס הלבן בתוך החדר שלהם;

2.       למקם הריסות בתוך החדר שלהם; ו/או

3.       למקם קורבנות בחדר שלהם.

 

 

1.10                 תאורה:

הקבוצות חייבות לבוא מוכנות לכייל את הרובוטים שלהם בהתבסס על תנאי התאורה באתר. יעשה כל מאמץ להקטין את אור הסביבה לרמה נמוכה מינימלית של מקורות אינפרא אדום (IR) מנורות הלהט ומהאור הטבעי. הועדה המארגנת תמסור את טווח תנאי האור שיש לצפות להם, לפחות חודש אחד לפני האירוע.

 

1.11                 תנאים מגנטיים:

יעשה כל מאמץ על ידי המארגנים למקם את מגרשי הכדורגל הרחק משדות מגנטיים כמו למשל חוטים שעוברים מתחת לרצפה וחפצים מתכתיים. יחד עם זאת לפעמים לא ניתן להימנע מכך.

הערה: מומלץ שהקבוצות יתכננו את הרובוטים שלהם להתמודד עם שינויים בתנאי התאורה והתנאים המגנטים, כיוון שהם משתנים מאתר לאתר. הקבוצות  צריכות לבוא מוכנות לכייל את הרובוטים שלהם בהתבסס על התנאים באתר.

 

2.                   רובוטים

 

2.1          קוטר:

הרובוט בעמדו ישר חייב להיכנס לגליל עומד בקוטר 22 ס"מ. הרובוטים ימדדו כאשר כל חלקיהם יוארכו למקסימום.

 

2.2          גובה:

גובה הרובוט חייב להיות 22 ס"מ או פחות.

 

2.3          בקרה:

הרובוטים חייבים להיות מבוקרים בצורה אוטונומית. הרובוטים חייבים להתחיל את פעולתם באופן ידני על ידי בני אדם. אסור השימוש בבקרה מרחוק מכל סוג.

 

2.4          קבוצה:

קבוצה תהיה מבוססת על רובוט אחד (1) ורק אחד.

 

2.5          בניה:

ניתן להשתמש בכל קיט רובוט או חלקי בניה, כל עוד הרובוט מתאים למפרט שתואר למעלה וכל עוד התכן והבניה הם קודם כל ובעיקר העבודה המקורית של התלמיד(ים) (ראה פסקה למטה).

מותרת גם בניה מרכיבים אלקטרונים ורכיבי חומרה גולמיים, כל עוד הרובוט מתאים למפרט שתואר למעלה וכל עוד התכן והבניה הם קודם כל ובעיקר העבודה המקורית של התלמיד(ים) (ראה פסקה למטה).

חלקי רובוט יכולים להיות מחוברים באופן קבוע בעזרת דבק, ברגים, וכו'.

 

2.6          תכנות:

תכנות הרובוט צריך לאפשר השהיית זמן של 5 שניות מאתחול התוכנית עד שהרובוט נע.

 

3.                   פיקוח

 

3.1                    לוח זמנים:

הרובוטים יבחנו על ידי צוות שופטים לפני תחילת התחרות בכדי לוודא שהרובוטים עומדים באילוצים שמתוארים למעלה. על הקבוצות מוטלת האחריות לבדיקה חוזרת של הרובוטים שלהם אם הרובוטים שלהם שונו, תוקנו, או הותאמו בזמן כל שהוא במהלך התחרות.

 

3.2                    תצורת רובוט:

כל רובוט בזמן שהוא נבדק, חייב לעמוד ישר ולהיות בגודלו המרבי; כלומר, כל דבר שבולט או יוצא מהרובוט חייב להיות מתוח במידה מרבית.

 

3.3                    תלמידים:

התלמידים יתבקשו להסביר את הפעולה של הרובוטים שלהם במטרה לאמת שהבניה והתכנות של הרובוט היא עבודה שלהם עצמם.

התלמידים ישאלו שאלות לגבי מאמצי ההכנה שלהם, והם יתבקשו למלא שאלונים ולהשתתף בראיונות מוקלטים בוידאו טייפ למטרות מחקר.

ניתן להשתמש בקיטים מסחריים אולם הם חייבים להיות מותאמים כך שישתנו במידה משמעותית על ידי התלמידים.

הרובוטים חייבים באופן בולט להיות בנויים ומתוכנתים על ידי התלמידים.

 

3.4                    הפרות:

הפרות כלשהן של חוקי הפיקוח ימנעו מאותו רובוט להתחרות עד שיתבצעו השינויים הנדרשים.

יחד עם זאת, יש לבצע את השינויים או ההתאמות בתוך לוח הזמנים של התחרות ואסור לקבוצות לדחות משחק בעוד הם מבצעים את ההתאמות.

אם רובוט נכשל בעמידה בכל המפרטים (אפילו עם שינוי/התאמה), הרובוט יפסל לאותו משחק (אבל לא מהתחרות).

אם קיימת עזרה מופרזת של מנחה או שהעבודה על הרובוטים אינה בעיקרה עבודה מקורית שבוצעה על ידי התלמידים, אזי הקבוצה תפסל מלהשתתף בתחרות.

 

4.                   המשחק

 

4.1                           הכנות לפני המשחק:

המארגנים יעשו כל מאמץ לספק לקבוצות גישה לשטח התחרות לפחות שעתיים לפני תחילת התחרות.

המארגנים יעשו כל מאמץ בכדי לאפשר לפחות 10 דקות של זמן הכנה לפני כל משחק.

יחד עם זאת, המשתתפים צריכים להיות מודעים לכך שיתכן ויהיו מצבים שלא יאפשרו לקיים תנאים אלו, ולכן המשתתפים צריכים להגיע מוכנים להתמודד תחת תנאים שהם פחות מאידיאלים.

 

4.2                           משך הסיבוב:

לרובוטים יינתן זמן מרבי של 10 דקות להשלמת המסלול. הזמן של כל סיבוב יישמר על ידי השופט.

 

4.3                           תחילת המשחק:

בכדי להתחיל, הרובוט ימוקם על ידי השופט בנקודת ההתחלה שלו. נקודת ההתחלה תהיה לאורך הפס השחור, באחת מהכניסות של החדר של הקבוצה עצמה.

קבוצות שיאחרו לזמן ההתחלה שלהם יאבדו את זכותם להשתתף בסיבוב.

 

4.4                           אנשים:

באופן כללי, לא תתקבל הזזת רובוטים על ידי אנשים.

אנשים יכולים להזיז רובוטים רק לפי הוראה של השופט.

לפני תחילת כל סיבוב, הקבוצות צריכות לציין אדם אחד שישמש כ"קפטן", והוא יורשה להתחיל את הרובוט, בהתבסס על החוקים הכתובים ולפי הוראת השופט.

חברי הקבוצה האחרים שבקרבת מגרש המשחק צריכים להישאר ישובים בזמן שהכדור במשחק, אלא אם השופט הורה להם אחרת.

 

4.5                           מטרה:

הרובוטים צריכים לעקוב אחר הפס השחור ולנסות להשלים את המסלול לאורך כל השדה.

הרובוטים יתוגמלו עבור כניסה מוצלחת לחדר דרך פתח אחד ויציאה דרך הפתח האחר.

הרובוטים יתוגמלו גם עבור סימון "קורבנות" במהלך המסלול.

 

4.6                           ציינון:

הרובוטים יקבלו ציון בהתבסס על הזמן להשלמת המסלול ועל נקודות (מתואר בפרק הבא).

 

4.7                           העדר התקדמות:

העדר התקדמות קורה אם הרובוט תקוע באותו מקום למשך לפחות 20 שניות.

במקרה של העדר התקדמות, השופט יכול להרים את הרובוט ולהעבירו לנקודה קרובה על הפס השחור כדי שיוכל לנסות ולהשלים את המסלול.

השופט לא יכבה את הרובוט בכדי להתחיל מחדש את תוכניתו.

הקבוצה יכולה לבחור להפסיק את הסיבוב מוקדם יותר אם העדר ההתקדמות נגרם בגלל כשל ברובוט. במקרה זה, קפטן הקבוצה חייב להפנות את תשומת ליבו של השופט לכך שהקבוצה מעונינת לסיים את הסיבוב. הקבוצה תזכה בכל הנקודות שנצברו עד לאותה עת.

 

5.                   ציינון

 

5.1                           חדרים:

יינתנו עשר (10) נקודות עבור כל חדר שהרובוט ניווט דרכו בהצלחה (כלומר, נכנס דרך אחד הפתחים ויצא דרך הפתח האחר).

 

5.2                           קורבנות:

יינתנו עשר (10) נקודות עבור כל קורבן שנמצא על ידי הרובוט. הרובוט יראה שהוא מצא קורבן על ידי עצירה למשך שניה אחת לפחות והשמעת צפצוף.

 

6.                   החלטות סותרות

 

6.1                           שופט:

במהלך המשחק, החלטות השופט הן סופיות.

 

6.2                           הבהרת החוקים:

הבהרת חוקים יכולה להיעשות על ידי חברי הועדה הטכנית הבינלאומית של RoboCupJunior.

 

6.3                           נסיבות מיוחדות:

יתכן ויוסכם בזמן התחרות על שינויים ספציפיים של החוקים, בכדי לענות על נסיבות מיוחדות, כמו בעיות שלא נצפו מראש ו/או יכולות של הרובוטים של הקבוצות, בתנאי שרוב המתחרים מסכימים לכך.

 

7.                   תיעוד

 

7.1                           דיווח:

כל הקבוצות חייבות להביא איתן מסמכים כתובים המתארים את מאמצי ההכנות שלהם.

 

7.2                           פוסטר:

לקבוצות יינתן שטח ציבורי (בערך 1 על 2 מטרים) בכדי להציג את החומרים שלהם על לוח פוסטר.

 

7.3                           הצגה:

הנציגים הרשמיים של התחרות יבדקו את התיעוד ויקימו שיחה עם חברי הקבוצה על התוכן. יוענק פרס לקבוצות עם הצגה מרשימה.

 

7.4                           שיתוף:

מעודדים את הקבוצות לבקר את כל הפוסטרים של האחרים.

 

8.                   כללי התנהגות

 

8.1                           משחק הוגן:

רובוטים שיגרמו לנזק מכוון למגרש, יפסלו.

בני אדם שיגרמו להפרעה מכוונת לרובוטים או לנזק למגרש, יפסלו.

מצפים שהמטרה של כל הקבוצות היא להשתתף בצורה הוגנת.

 

8.2                           התנהגות:

כל התנועה וההתנהגות בשטח צריכים להתבצע בצורה מאופקת בתוך אתר התחרות.

למתחרים אסור להיכנס לשטחי ההכנה של ליגות אחרות או קבוצות אחרות, אלא אם הוזמנו באופן מפורש לעשות כך על ידי חברי קבוצות.

משתתפים שלא יתנהגו כיאות עשויים להתבקש לעזוב את הבניין ולהסתכן בפסילה מהתחרות.

כללים אילו יאכפו לפי שיקול דעתם של השופטים, פקידים, מארגני הכנס ורשויות אכיפת חוק מקומיות.

 

8.3                           מנחים

מנחים (מורים, הורים, מלווים וחברי קבוצה בוגרים אחרים) לא רשאים להימצא בשטח עבודת התלמידים.

יסופקו מספיק מקומות ישיבה למנחים שיוכלו להישאר באזור הפיקוח, מסביב לאזור עבודת התלמידים.

למנחים אסור לתקן רובוטים או להיות מעורבים בתכנות הרובוטים של התלמידים.

התערבות מנחה ברובוטים או בהחלטות שופט, תגרום לאזהרה בפעם הראשונה. אם זה ישנה, הקבוצה מסתכנת בפסילה.

 

8.4                            שיתוף:

קיימת הבנה שהיא חלק מהתחרויות ב- RoboCup העולמית שצריך לשתף את כל הפיתוחים הטכנולוגיים והקוריקולריים (תכניות לימודים), עם משתתפים אחרים אחרי התחרות.

כל פיתוח יכול להתפרסם באתר האינטרנט של RoboCupJunior אחרי האירוע. זה מקדם את המשימה של  RoboCupJunior כיוזמה חינוכית.

 

8.5                           רוח התחרות:

מצפים שכל המשתתפים, תלמידים ומנחים כאחד, יכבדו את המשימה של RoboCupJunior.

השופטים והנציגים הרשמיים ימלאו את תפקידם ברוח האירוע.

 

אין מדובר בניצחון או הפסד, אלא כמה למדת מהתחרות הוא מה שנחשב!